Kami main kejar2,gaduh2 & fall in love:)

Wednesday, August 25, 2010

One Day We Have To Go Alone...


salam....kenapa tajuk malam ni...One Day We Have To Go Alone...?

sebenarnya pg tadi aku menerima satu sms yang mengatakan seorang sahabat aku yang baru berusia 24 tahun menghidap kanser..Limfoma Non-Hodgkin’s Cancer stage 4 makin teruk.......doktor ckp dia hanya ada masa 2 tahun saja lagi utk hidup....luluh hati aku mendenganya..apatah lagi tuan empunya badan...sedih kan..bila org lain gembira menyambut ramadhan..dia sedang bertarung nyawa utk hidup..mungkin ini adalah ketentuan ILAHI utk dia..ALLAH takkan uji hambaNYA kalau ALLAH tak syg kan?

dia dimasukkan ke hospital kulim minggu lepas..dan aku sempat melawat dia..sebak masa aku tgk jauh ke dalam mata dia menahan sendu agar aku tidak nampak kesedihan dia..betapa cekalnya hatimu wahai sahabat...pastu kami borak2 dan utk pengetahuan korang sahabat aku neh pandai jahit baju tau..dan dia cakap camni kat aku" fariza nti saya sembuh,saya ajar fariza jahit baju ok"...kalau korang kt tempat aku apa perasaan korang?...mcm nak meraung aku dibuatnya.....

dan yang paling menyedihkan..pg tadi aku dpt tau yang kanser dia dah merebak ke hati...makin teruk..semua sistem dia dah hampir tak berfungsi..ya ALLAH...Kau berilah kesempatan kepada sahabatku ini...ptg td dia msg.." faariza...doakan sy sembuh ok,saya nak blk beraya di rumah dgn fariza"..oh TUHANKU....jgn Kau duga hati ini lagi ...aku tak mampu nak menahan kesedihan ini lagi..walaupun bukan aku yang berada di tempat dia..tapi aku dpt merasa beban yang dia tanggung..ya ALLAH kuatkanlah hati dia menempuhi semua dugaanMU YA ALLAH..semoga Kau sentiasa melindungi dan merahmati dia..amin...


ni kt bawah aku share skit pasal Limfoma Non-Hodgkin’s Cancer


Sistem limfatik
Sistem limfatik adalah bahagian sistem daya ketahanan badan semula jadi yang bertahan terhadap infeksi. Sistem limfatik adalah satu jaringan nodus limfa kecil (kelenjar limfa) yang bersambung dengan salur limfa, yang bercabang ke setiap bahagian badan otak dan saraf tunjang. Nodus utama boleh di jumpa di leher, ketiak, dada, abdomen, pelvis dan groin. Lain bahagian sistem limfatik termasuk limpa, timus dan sum-sum tulang.

Satu cecair jernih yang dikenali sebagai limfa mengalir melalui salur limfa. Ini mengandungi sel darah putih yang dikenali sebagai limfosit, protein khas yang dikenali sebagai antibodi, dan bahan buangan. Limfosit dan antibodi adalah bahagian penting sistem ketahanan badan.

Cecair limfa melalui nodus limfa, yang menapis bakteria dan lain agen yang berbahaya.

Limfoma Non-Hodgkin’s
Limfoma adalah suatu istilah umum bagi kanser yang bermula di tisu limfa.

Limfoma Non-Hodgkin’s adalah suatu kumpulan kanser nodus limfa. Kanser ini berlainan dari segi jenis sel limfa mereka berjangkit,simptom yang di hasilkan serta tahap kanser ini bertumbuh.

Kadangkala Limfoma Non-Hodgkin’s akan berlangsung di beberapa bahagian di badan.

Apabila anda menghidap Limfoma Non-Hodgkin’s, sebahagian besar limfosit ganjil akan dihasilkan. Limfosit abnormal ini akan menggantikan beberapa daripada limfosit normal anda. Ini akan mengganggu sistem ketahanan badan dan merendahkan kebolehan anda menentang infeksi. Nodus limfa juga akan menjadi lebih besar dan membentuk bonjol yang tidak menyakitkan(tumours).




4 comments:

  1. Moga dia sentiasa di bawah lindungan Nya..

    ReplyDelete
  2. farah nur: hanya ALLAH yg tahu apa yg terbaik utk hambaNYA ini..moga dia tabah..amin...

    ReplyDelete
  3. Ya Allah akak...
    sedeynye ifa baca.. moga kawan akak tabah hadapi dugaan ni yek..
    akak kn slalu bg semangat kat dia..

    insyaAllah klu Allah izinkan dia akn sembuh.. aminn..

    ReplyDelete